Historia

Ludvika Flygklubb grundades den 24 februari 1939 och har en lång tradition inom flygverksamhet.

Ludvika flygplats invigdes den 5 oktober 1968, men den togs i trafik redan den 2 juli samma år när Asea började använda den för affärsflyg till och från Ludvika. Flygplatsen kom därefter att användas i stor utsträckning av Asea:s affärsflyg.

År 2003 föreslog kommunens tekniska kontor att flygfältet skulle läggas ned eller, alternativt, övergå till föreningsdrift. I dagsläget drivs flygplatsen av Ludvika flygplatsförening och är en så kallad enskild, ej godkänd flygplats.”

Lars Bröms klar för start i SG 38

Auster 5

Gamla flygplan

SE-CMF, Auster 5 på Väsman (1960 - 1969)

SE-ATZ, Piper Cub (1964 - 1968)

SE-SXG, Scheibe Bergfalke II/55 (1958 - 1985)

SE-CZE, Piper Colt 150 (1969 - 1975)

SE-EHT, Cessna 172E (1968 - 1975)

SE-ETL, Cessna F172G som används mest för skolning (1969 - 1975)

SE-GCZ , Cessna 172M (1976 - 1982)

SE-FZO, Cessna F172M (1975 - 1980)

SE-IHC, Cessna 172RG Cutlass RG II (1982 - 2006)

SE-IHC i luften

SE-CMF, Auster 5 på Väsman (1960 - 1969)

SE-IRC, Cessna F172N (1995 - 2001)

SE-KUD, Cessna 172P (2002 - )